El pensament dels alumnes pren rellevància quan queda documentat al blog

El pensament i els comentaris dels alumnes a l’aula tenen un caràcter efímer si no els documentem d’alguna manera. Ens podem trobar diferents situacions en què tenir una bona estratègia de documentació pot ser important:

  • Pluja d’idees en iniciar un projecte.
  • Votacions per resoldre punts de vista diferents per arribar a un consens.
  • Diferents maneres d’abordar una activitat (per comparar diferents línies de pensament).
  • Valoracions finals d’una activitat.
  • Sentiments i emocions que ens desperta una situació determinada d’aula.
  • Conclusions i propostes de millores en finalitzar un gran projecte.
  • etc.

Hi ha moltes maneres de deixar palès el pensament dels alumnes, aquí trobem alguns exemples:

1.- A 1r de primària (curs 13-14), escriuen les valoracions i reflexions a la pissarra després d’un llarg projecte de teatre de l’obra Tirant lo Blanc, per després publicar al blog una fotografia.

2.- A 6è de primària (curs 13-14 / 14-15), és molt habitual recollir comentaris dels alumnes, compartir propostes o reunir opinions de seguiment d’una activitat amb una eina  de la web 2.0 que  ens permet crear una xarxa social en local (molt similar a Twitter), és a dir, una xarxa social privada per a un grup d’alumnes en un moment concret: Todaysmeet:

Aquesta aplicació té les següents característiques:

  • Funciona online, per tant, es pot fer servir des de l’Ipad, Android, PC o Mac.
  • Permet crear una Room d’un tema concret on els alumnes poden anar desant els seus comentaris. Admet l’etiquetatge de temes concrets amb “#”.
  • Els alumnes no s’han de registrar, només accedir a la web www.todaysmeet.com i escriure el nom de la Room que ha creat el professor.
  • L’espai de compartició de comentaris és privat (s’ha de conèixer el nom de la Room)
  • El professor decideix quan de temps està actiu aquest espai virtual.
  • L’aplicació web permet copiar el contingut amb tots els comentaris per enganxar-ho a un altre espai que ens permeti emmagatzemar-lo o publicar-lo (Word, Taxedo, Drive, etc.)

3.- Els documents o fulls de càlcul compartits de Drive també ens permeten compartir l’edició d’un document comú. Aquí tenim un exemple en el qual els alumnes de 6è de primària (curs 13-14) fan una valoració d’una activitat del projecte Filosofia 3-18 en un document compartit de Drive, el qual està vinculat en temps real a un núvol de paraules de Taxedo.

2013-11-13 16.32.19 2013-11-13 16.32.24 2013-11-13 16.43.57

Aquesta manera de recollir opinions individuals per fer un mapa conjunt del pensament del grup, esdevé una estratègia didàctica molt motivadora pels alumnes. El resultat és un núvol de paraules clau augmentades segons la seva rellevància, i representa el pensament col.lectiu del grup.

4.- Una eina que genera feedback amb els alumnes i que també ens pot servir per recollir votacions, comentaris, per fer una prova, etc, i que a més ens permet visualitzar estadísitcament les tendències del grup, és Socrative (tot i que aquesta és una plataforma amb força opcions, més específica per fer enquestes).

Els alumnes de 6è de primària (curs 13-14) responen a unes preguntes teòriques a l’àrea d’educació física amb l’App Socrative gratuïta per Ipad:

20140210-095334.jpg

20140210-095343.jpg

 

………………………

Què cal saber?

Anuncis

Quant a jordibermudez

Mestre d'educació primària a l'Escola Sadako.
Aquesta entrada s'ha publicat en General, Les TIC a EP i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s