Ús dels tutorials com a eina d’aprenentatge

Les noves tecnologies han incorporat a l’escola una potent eina d’aprenentatge, una eina fantàstica per transmetre als altres algun coneixement o procediment: els tutorials. Veiem alguns exemples d’ús:

  1. El curs 13-14, a 5è de primària, els alumnes de 5è van iniciar un projecte  “#habilitatsambtutorials” en el que tots els alumnes feien visible una habilitat. Tots els tutorials es poden veure a la categoria de tutorials del blog del curs, però tot va començar amb el tutorial d’un alumne que explicava “com fer tutorials”, incorporant també explicacions tècniques de les eines que es fan servir en la seva elaboració:

    I tu, quina habilitat tens? Fes-ne un tutorial!

  2. Aquest mateix curs 14-15, 5è de primària ha seguit amb l’ús de tutorials fets pels alumnes en diferents àmbits d’aprenentatge, per exemple al projecte

    Masterchef tutorials 3

  3. A 6è de primària (curs 14-15), els alumnes han documentat el procés de fabricació del paper que els han explicat en una visita al Molí Paperer de Capellades, elaborant un tutorial a partir de fotografies i d’un guió que rau dels apunts que han pres al llarg de la visita: Visita al molí paperer de Capellades
  4. També a 6è de primària els tutorials han trobat el seu lloc en una metodologia de didàctica inversa (Flipped Classe Room), on els tutorials són l’ínici de l’aprenentatge autònom per passar després a l’acció didàctica a l’escola:

    Tutorials de l’algoritme de la divisió

    EL RELLEU D’ESPANYA

Què necessitem?

Publicat dins de General, Les TIC a EP | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

Les presentacions com a suport de la comunicació oral

Presentar el treball fet  als companys és una pràctica habitual a l’escola. Una de les estratègies per fer la comunicació és fer servir el suport audiovisual d’una presentació de diapositives, la qual pot incloure:

  • Vídeos
  • Fragments de text
  • Webs interactives
  • Elements multimèdia inserits a la presentació. (Etc.)

Alguns exemples:

1- Conferències a 2n de primària:

 

 

 

 

 

2- Presentació dels continguts teòrics del projecte FEM UN CURT a 6è de primària:

 

3- Presentació d’un alumne de 5è de primària, juntament amb el seu pare, dins del projecte #FEMHOJUNTS:

 

4- També quan l’escola fa presentacions a jornades i congressos.  En aquesta publicació hi ha un exemple de la presentació d’activitats de matemàtiques a EXPODIDÀCTICA 2012:

Què necessitem?

Publicat dins de General, Les TIC a EP, Les TIC a ESO | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

La vídeoconferència com a recurs d’aula

La vídeoconferència és un recurs que ens pot ser molt útil per connectar amb altres escoles, professionals d’un tema concret, antics alumnes, parlants natius d’una llengua concreta, etc.  Hi ha diferents aplicacions que són gratuïtes i estan a l’abast de l’usuari d’ordinador i d’Ipad.

Exemples d’aplicació amb Skipe i FaceTime

  • Les classes de 1r i de 6è de primària (curs 14-15) van mantenir una conversa amb Los Àngeles amb  Skipe amb dues germanes que el curs passat eren alumnes de l’escola i que actualment viuen allà:

(Fer “clic” per anar a la publicació)

  • Els alumnes de 1r i 2n de primària (curs 13-14) van contactar amb alumnes de l’escola Betània Patmos per mantenir converses en anglès. Van fer servir l’App Face Time:

    (Fes “clic” per anar a la publicació)

Què necessitem?

Publicat dins de Les TIC a EP | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

Temporitzar rutines, tasques i jocs

3

Pautar el temps que tenen els alumnes per fer determinades activitats és una estratègia habitual. Hi ha moltes eines web i aplicacions que ho fan:

 

Alguns exemples:

  • A cicle mitjà de primària aquest curs 14-15 s’està duent a terme un projecte d’ortografia que implica que els alumnes facin una rutina diària de 10 minuts. Projecten un cronòmetre regressiu amb el canó i els alumnes identifiquen l’inici i el final de l’activitat de manera natural. Inclús poden ser ells qui posen en marxa aquesta eina.
  • A 6è de primària utilitzem un temporitzador amb el canó per fer càlcul ràpid, temps de relaxació, activitats en què intervé el temps d’execució, etc.
  • Un sistema cronomètric 2.0 ens permet posar en pantalla diferents cronòmetres, la qual cosa és ideal per treballs de grup, jocs de participació de grups, temporalitzar presentacions, etc.

Eina utilitzada:

 online-stopwatch

  •  Ens permet configurar el cronòmetre com a progressiu o com a regressiu:

images (1)

 

  • Ens permet escollir el temps, pausar i reiniciar. Quan acaba el temps hi ha un senyal acústic.

Publicat dins de General, Les TIC a EP | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

El pensament dels alumnes pren rellevància quan queda documentat al blog

El pensament i els comentaris dels alumnes a l’aula tenen un caràcter efímer si no els documentem d’alguna manera. Ens podem trobar diferents situacions en què tenir una bona estratègia de documentació pot ser important:

  • Pluja d’idees en iniciar un projecte.
  • Votacions per resoldre punts de vista diferents per arribar a un consens.
  • Diferents maneres d’abordar una activitat (per comparar diferents línies de pensament).
  • Valoracions finals d’una activitat.
  • Sentiments i emocions que ens desperta una situació determinada d’aula.
  • Conclusions i propostes de millores en finalitzar un gran projecte.
  • etc.

Hi ha moltes maneres de deixar palès el pensament dels alumnes, aquí trobem alguns exemples:

1.- A 1r de primària (curs 13-14), escriuen les valoracions i reflexions a la pissarra després d’un llarg projecte de teatre de l’obra Tirant lo Blanc, per després publicar al blog una fotografia.

2.- A 6è de primària (curs 13-14 / 14-15), és molt habitual recollir comentaris dels alumnes, compartir propostes o reunir opinions de seguiment d’una activitat amb una eina  de la web 2.0 que  ens permet crear una xarxa social en local (molt similar a Twitter), és a dir, una xarxa social privada per a un grup d’alumnes en un moment concret: Todaysmeet:

Aquesta aplicació té les següents característiques:

  • Funciona online, per tant, es pot fer servir des de l’Ipad, Android, PC o Mac.
  • Permet crear una Room d’un tema concret on els alumnes poden anar desant els seus comentaris. Admet l’etiquetatge de temes concrets amb “#”.
  • Els alumnes no s’han de registrar, només accedir a la web www.todaysmeet.com i escriure el nom de la Room que ha creat el professor.
  • L’espai de compartició de comentaris és privat (s’ha de conèixer el nom de la Room)
  • El professor decideix quan de temps està actiu aquest espai virtual.
  • L’aplicació web permet copiar el contingut amb tots els comentaris per enganxar-ho a un altre espai que ens permeti emmagatzemar-lo o publicar-lo (Word, Taxedo, Drive, etc.)

3.- Els documents o fulls de càlcul compartits de Drive també ens permeten compartir l’edició d’un document comú. Aquí tenim un exemple en el qual els alumnes de 6è de primària (curs 13-14) fan una valoració d’una activitat del projecte Filosofia 3-18 en un document compartit de Drive, el qual està vinculat en temps real a un núvol de paraules de Taxedo.

2013-11-13 16.32.19 2013-11-13 16.32.24 2013-11-13 16.43.57

Aquesta manera de recollir opinions individuals per fer un mapa conjunt del pensament del grup, esdevé una estratègia didàctica molt motivadora pels alumnes. El resultat és un núvol de paraules clau augmentades segons la seva rellevància, i representa el pensament col.lectiu del grup.

4.- Una eina que genera feedback amb els alumnes i que també ens pot servir per recollir votacions, comentaris, per fer una prova, etc, i que a més ens permet visualitzar estadísitcament les tendències del grup, és Socrative (tot i que aquesta és una plataforma amb força opcions, més específica per fer enquestes).

Els alumnes de 6è de primària (curs 13-14) responen a unes preguntes teòriques a l’àrea d’educació física amb l’App Socrative gratuïta per Ipad:

20140210-095334.jpg

20140210-095343.jpg

 

………………………

Què cal saber?

Publicat dins de General, Les TIC a EP | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Aprenem la seqüència de números amb l’Ipad, un enfocament Montesori de les matemàtiques

Els alumnes de 1r de primària (curs 13-14) aprenen la seqüència de números de l’1 al 100 alternant la manipulació de materials amb una aplicació per Ipad que esdevé un exercici divertit. El taulell i les caselles numèriques són rèpliques exactes dels materials clàssics Montesori per aprendre matemàtiques.

Què necessitem?

Aplicació instal.lada a l’Ipad:

Tabla de Cien Números – Enfoque Montessori Hacia Las Matemáticas

De Rantek Inc.

 

 

Publicat dins de Les TIC a EP | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

Convidem les famílies a participar amb un formulari

Aquest recurs és idoni per fer-lo servir a totes les àrees:

1-Els alumnes de 1r de primària (curs 13-14)  van organitzar uns racons d’aprenentatge molt especials, on les famílies podien participar i aprendre amb ells.

Per convidar-los a col.laborar, van publicar un formulari de google amb les diferents propostes:

(“clic” per anar al blog de 1r EP_13/14)

 

Aquest sistema permet recollir respostes online des del blog, les quals es van desant en un full de càlcul de Drive. El formulari inserit al blog, queda disponible per a les famílies des del blog i facilita la resposta i la participació de les mateixes.

……………….

2- També a 1r de primària, al RACÓ FAMÍLIES

……………….

3- També a 2n d’ESO, que publica enquestes als blogs per recollir informació del projecte 5SAC. En aquesta publicació pregunta a les famílies COM EMBOLIQUEN L’ENTREPÀ.

Que necessitem?

  1. Fer un formulari de Google
  2. Inserir el formulari a un blog
Publicat dins de Les TIC a EP, Les TIC a ESO | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Creació de les primeres pel.lícules amb Stopmotion

A 1r de primària (curs 13-14),  es va dur a terme el Porjecte Stop Motion: capturant imatges amb l’Ipad,  es poden crear  històries   d’un escenari que es va modificant poc a poc.

Amb l’ajuda de Stop Motion Studio i Imovie  es poden editar  películes d’animació  d’alta definició fotograma a fotograma. L’Imovie també permet afegir temes, títols i transicions directament des de l’Ipad.

Què necessitem?

Publicat dins de Les TIC a EP | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Aprenem les lletres amb l’Ipad

a EI-5 (curs 13-14) els racons de llengua esdevenen un laboratori d’aprenentatge de l’escriptura. Fem el traç de les lletres amb l’Ipad, fem paraules a la capça de lletres i confegim paraules amb diferents materials de forma lliure.

trazo

Quines apps podem fer servir?

School writing és una app molt completa. Permet treballar des del traç de les lletres fins paraules i frases. El mestre pot crear lliçons i seqüenciar. Els diferents continguts poden presentar-se també amb imatges i sons, que bé poden ser les explicacions del mestre

Alphabet Board reuneix en una mateixa aplicació la pràctica del traç de les lletres amb el so de les mateixes. Presenta explicacions gràfiques de com realitzar un determinat traç i diferents tipologies de lletres per practicar. Tot això en una interfície clara i intuïtiva.

ABC Kit, seleccionada per Apple a Espanya com la tercera millor aplicació per iPad del 2011, permet treballar tant el fonema, el traç com la identificació de les lletres, a partir de la seva associació amb un animal o objecte. Està disponible en espanyol, català i anglès.

Intro to letters és una app basada en la metodologia Montessori. Exercita la comprensió, la lectura i l’escriptura de les lletres, tant minúscules, com majúscules. Inclou exercicis pràctics sobre fonemes, el nom de les lletres o la seva identificació.

Mis primeras palabras: animales és un joc per aplicar els primers coneixements sobre lectura i escriptura. A partir d’activitats relacionades amb animals, els nens i nenes poden practicar les majúscules, l’associació de paraules amb el seu significat i l’ordre de les lletres.

Publicat dins de Les TIC a EI | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Compartim totes les fotografies amb les famílies

El blog pot servir per mostrar la realitat de l’aula amb fotografies. Sovint les famílies volen tenir a l’abast les imatges d’activitats o sortides per descarregar-les, i quan hi ha moltes, fem servir servidors d’allotjament d’images com Flickr o Picasa.

Els alumnes d’EI-5 del curs 14-15 van documentar molt bé la sortida al museu Agbar d’aigües de Cornellà, i van posar a l’abast totes les fotografies a un àlbumde Flicker. Ho podem fer:

  1. Amb un enllaç connectat a un text o a una imatge, com ho fan a la publicació del blog d’EI-5.
  2. Inserin l’album directament com una presentació de diapositives des de Flickr.

IMG_8064

Què cal saber?

Per aquells més amants dels serveis de Google, també es pot fer servir l’espai web de Google destinat a allotjar fotografies: Picasa

 

Publicat dins de Les TIC a EI | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari