Un conte inserit al blog com una presentació de diapositives

Les presentacions de diapositives inserides al blog del curs poden servir per explicar històries i contes de manera visual. a EI-4, aquest curs 14-15 han publicat el conte de l’INCI SPIDER:

projector1

Què cal saber per inserir una presentació en un blog?

Hi ha molts camins. Aquí teniu dos de ben senzills:

Publicat dins de Les TIC a EI | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

El projector de l’aula pot convertir la classe en un teatre o en un simulador

De vegades els aparells tecnològics guanyen utilitats amb una mica d’imaginació. Aquí teniu dos bons expemples:

 

1- TEATRE D’OMBRES DE CIRC a EI-4, curs 14-15

projector1

2- A 3r de primària (curs 12-13) s’estudia el Sistema Solar. Amb imaginació i l’ús d’un punt de llum fixe (com per exemple un projector), els alumnes construeixen un model per comprendre el moviment de translació i de rotació de la Terra i de la Lluna. Després fan hipòtesi sobre els efectes que produeixen aquests dos moviments planetaris (el dia i la nit, un eclipse, les estacions, etc.)

projector2projector1

Publicat dins de Les TIC a EI, Les TIC a EP | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

Publiquem documents al blog

A tots els nivells educatius s’està fent servir la icona de la barra d’eines de WordPress que ens permet inserir una adreça URL a una imatge o a un fragment de text: la intenció és que quan el lector del blog faci “clic” sobre el text o la imatge, es descarregui un document o s’obri una pàgina web.

Exemples d’aplicació:

  • A EI-5 (curs 13-14), els mestres han volgut compartir les activitats fetes a classe en dos documents en PDF:

ANTONI GAUDÍ I LA NATURA

  • A 2n de primària, treballen els transports i fan una publicació que hi conté dos vídeos i dos enllaços a activitats online relacionades amb el tema:

TRANSPORTS!!

  • A 4t d’ESO (curs 12-13) comparteixen les diferents propostes de feines d’estiu al blog inserint enllaços de descàrrega dels documents a un índex de les tasques.

Proposta feines d’estiu

Com ho podem fer?

Publicat dins de Les TIC a EI, Les TIC a EP, Les TIC a ESO | Etiquetat com a , , , , , , | Deixa un comentari

Identificació i desplegament de les competències bàsiques de l’àmbit digital

El Departament d’Ensenyament ha elaborat diversos documents que despleguen i concreten les competències bàsiques associades a diferents matèries del currículum.

Fins aquest moment s’han publicat els documents corresponents a les competències bàsiques de l’àmbit  digital (entre d’altres) i, tant per a  l’educació primària com per a l’educació secundària obligatòria. Aquí teniu la publicació en pdf:

competencies_digital_secundaria

Aquest document concreta les competències bàsiques de l’àmbit digital i aporta la següent informació:

  • Gradació de l’assoliment de les competències al final de cada etapa educativa.
  • Identificació dels continguts clau associats a cada competència.
  • Orientacions metodològiques per a l’aplicació a l’aula.
  • Exemples d’activitats d’avaluació amb indicadors relacionats amb els diferents graus d’assoliment.
(Font : ARC)
Publicat dins de Competència Digital | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

Compartir les fonts d’informació en un treball d’investigació

La recerca eficaç i contrastada d’informació, així com l’elaboració dels continguts, és una de les competències que envolten els treballs d’investigació.

Ja hem vist en aquesta entrada que pot ser una bona estratègia compartir en temps real l’elaboració del treball dels alumnes, però amb l’ajuda d’eines de la web 2.0 com Symbaloo, alguns treballs d’investigació fets a l’escola han incorporat sistemes de documentació de la webgrafia on, alumnes i professors, comparteixen les fonts d’informació utilitzades. D’aquesta manera es genera un entorn d’aprenentatge compartit al voltant d’un tema d’investigació que hi conté totes les fonts d’informació utilitzades pels alumnes i les proposades pels professors.

Aquí teniu alguns exemples:

1.- A l’àrea de llengua a 6è de primària (curs 13-14), on el mestre proposa tot un seguit de fonts per a la investigació, editable pels alumnes perquè puguin afegir els llocs que trobin i considerin interessants:

 

2.- Els alumnes de 5è de primària (curs 14-15) tenen a la seva disposició un espai virtual on trobar informació de l’Època Moderna a Catalunya (per la investigació de la Seqüència Didàctica de Medi: CANONS, BANDOLERS i BARRETINES! )

Aquesta eina no és més que un panell amb botons que et permet:

  • Compartir el panell amb drets de visualització o edició.
  • Inserir una fotografia o símbol amb un fons de color a cada botó.
  • Associar a cada botó la URL d’un contingut allotjat a la xarxa (vídeo, document, fotografia, pàgina web, etc.)
  • En aquesta publicació podeu accedir a un tutorial, és una aplicació molt fàcil d’utilitzar.
Publicat dins de Les TIC a EP | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Seguiment de blogs i webs

La implementació de les TIC ha entrat a la vida dels docents amb una velocitat de vertigen, provocant tot tipus de reaccions d'entusiasme però també d'angoixa. Hi ha algunes preguntes que suren en l'ambient:

.

Com ho puc seguir tot? Com puc aprendre? Per on començo?

Entre els que ja fa temps que s'hi han posat i els que tot just comencen, hi ha un punt d'inflexió que determina un canvi d'actitud cap a la manera d'aprendre i de millorar les competències digitals. Aquest punt de canvi és quan te n'adones que, per avançar en aquest món de la tecnologia, no pots pretendre saber-ho tot, ni pots dependre sempre de les explicacions dels altres. Arriba aquell moment en què per aprendre has de crear rutines de seguiment “d'allò que fan els altres”, perquè orienta la teva mirada d'una manera diferent: ja no busques “coses TIC” per aprendre, sinó que penses en quines necessitats tens i què fas en el dia a dia, i observes si alguna de les “coses TIC” que fan servir els altres o que trobes a la xarxa aportarien un benefici logístic o operatiu a la teva vida professional. Tot plegat es tracta de construir un entorn d'aprenentatge personal òptim ( PLE )

En aquest sentit, és molt important crear rutines de seguiment dels espais web que creiem que hem d'anar revisant per estar al dia o per observar que fan els altres companys de feina. Una de les estratègies més útils és utilitzar eines de seguiment de blogs, que ens informen sempre que hi ha una publicació nova. Hi ha diferents mètodes:

  • RSS (sindicació de continguts utilitzant lectors de Fedds)
  • Subscripció al blog (per rebre novetats per mail)

Aquestes dues estratègies de seguiment de blogs són interessants també per a les famílies i pels propis alumnes, per la qual cosa és un bon recurs situar tutorials senzills als blogs de curs de tots els nivells educatius.

 

Publicat dins de Competència Digital | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

Documentem moments de classe amb l’Ipad i ho publiquem al blog

La incorporació de l’Ipad com a eina habitual per a mestres i alumnes ha facilitat la documentació de les vivències de classe. És habitual veure situacions d’aula que traspassen les parets de l’escola quan les pengem al blog en muntatges de vídeo, i això passa en tots els nivells educatius.

L’ús que se’n dóna d’aquest recurs didàctic presenta diferents formats en funció del nivell educatiu i de la intencionalitat pedagògica.

Aquesta publicació d’un vídeode final del curs 13-14 a EI-3 és un muntatge de diferents situacions d’aula i amb diferents elements multimèdia, amb la intenció de fer visible el treball dels alumnes a i com ho han viscut:

  • Una situació real de classe (una conversa sobre Miró).
  • Fotografies d’un taller de pintura amb un fons musical.
  • Fotografies individuals dels alumnes amb un text sobreposat que fa parlar la imatge. i mostra la reflexió de cada nen i nena sobre el curs que s’acaba.

 

Què necessitem saber per documentar la classe d’aquesta manera?

Publicat dins de Les TIC a EI | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

Núvol de paraules al blog amb les idees dels alumnes

Hi ha eines a la xarxa que ens permeten crear un núvol de paraules recollides d’un document, engrandint aquelles que estan més repetides.

Per exemple, podem fer servir un formulari per fer la recollida d’idees dels alumnes, copiar el conjunt de paraules (graella inclosa) i enganxar-les al quadre d’entrada de paraules de taxedo.

Exemples:

  • A 1r de primària (curs 14-15) van fer servir el núvol de paraules per la següent activitat:

“…PRIMER HEM BUSCAT PARAULES QUE DEFINEIXEN COM PODEN SER LES PERSONES I DESPRÉS HEM FET LA REFLEXIÓ DE COM CREIEM QUE SOM NOSALTRES. DESPRÉS CADASCÚ HA REPRESENTAT GRÀFICAMENT COM ES VEU…”.

(Fes “clic” per veure la publicació)

  •  A 2n d’ESO (curs 14-15) s’ha fet una publicació al blog amb un petit comentari entorn a les feines de tancament del curs, acompanyat per un suggerent núvol amb els pensaments dels alumnes.

(Fes clic per veure la publicació)

Què cal saber?

  • Publicar un núvol de paraules a Taxedo.
Publicat dins de Les TIC a EP, Les TIC a ESO | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

Collage amb fotografies de les activitats fetes a classe

Hi ha diverses maneres de publicar fotografies a la web: muntades en un vídeo penjat al youtube, en una presentació inserida al blog, de manera individual fent clic a “afegeix multimèdia”, o bé fent un muntatge en un fons determinat, és a dir, un collage. 

Aquest darrer sistema de publicació es fa mitjançant una aplicació de les moltes que hi ha  per fer collages (algunes gratuïtes), escollim un fons, afegim les fotografies que més ens agradin i posem fragments de text, tot quedarà compactat en una sola fotografia. Habitualment són aplicacions molt fàcils d’utilitzar.

Trobem exemples d’ús en els blogs de diferents nivells educatius, aquí hi ha tres exemples d’EI:

COMPARTINT INTERESSOS. EI-5, curs 14-15.

MANUALITATS DE NADAL. EI-3, curs 14-15

HA ARRIBAT LA LLETRA “A”. EI-4, curs 14-15

 

Per poder inserir aquest collage al blog necessitem conèixer dos procediments previs:

1.-Saber publicar una fotografia a la xarxa.

2.-Conèixer aplicacions que ens permetin construir el collage

Per Iphon/Ipad

Per Android:

A la xarxa hi ha molts tutorials per aprendre a fer servir aquestes aplicacions. Aquí teniu un de molt curtet i visual de Pic Collage:

Publicat dins de Les TIC a EI | Etiquetat com a , , , | 1 comentari

Glossari digital en un blog de WordPress

Una de les qüestions que se'ns planteja quan els alumnes aborden una nova temàtica és la manera de treballar el vocabulari específic. A més, s'ha de recollir d'una manera que ens permeti inserir una definició el més acurada possible, amb exemples, imatges i, per què no, també vídeos.

Els blogs són una eina de documentació suficientment flexible com per poder construir un diccionari que ens permeti una fàcil recerca, i incorpori tot tipus de documents multimèdia que ajudin a comprendre les diferents acepcions de les paraules. Nomes cal assignar una categoria a lletra de l'alfabet, i posar totes les categories ordenades en el menú principal del blog.

Aquí teniu un bon exemple: un blog que es va fer servir com a Diccionari de paraules imaginades a 5è i 6è de primària, amb l'objectiu de treballar les definicions de les paraules.

 

Publicat dins de Les TIC a EP | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari